Amazon in Nederland zorgt voor een prijzenoorlog

Op dinsdag 10 maart heeft Amazon, de webgigant uit Amerika, de Nederlandse webshop geopend. Duizenden bedrijven en verkopers hebben zich al aangemeld om via Amazon hun producten in Nederland en in het buitenland te verkopen. Ondernemers met fysieke winkels houden hun adem in. De komst van Amazon zou gemakkelijk hun ondergang kunnen betekenen

Prijzenoorlog

De komst van Amazon kan namelijk zorgen voor een prijzenoorlog. Nederland kent al een gigantische webwinkel, bol.com. Het is zeer waarschijnlijk dat bol.com en Amazon de strijd met elkaar aangaan om zo monopolist in Nederland te worden door de ander constant in prijs te ondermijnen. Voor retailers die veel kleine producten, zoals smartphonehoesjes of oplaadkabels verkopen betekent deze prijzenoorlog dat zij niet meer mee kunnen concurreren. Waarom zou u nog naar een fysieke winkel gaan? Het is tenslotte goedkoper als u via een webshop hetzelfde product voor de halve prijs inclusief gratis verzending kunt kopen.

Voor de retailer is het onmogelijk om mee te doen met deze giganten die midden in een prijzenoorlog zitten. Vaak verkopen zij namelijk producten zonder winst of zelfs met verlies. Een ondernemer die zijn familie moet onderhouden, de kosten van het pand waar hij zijn producten verkoopt moet betalen en personeel moet betalen kan niet meedoen met deze prijsverlaging want dat zou betekenen dat hij binnen een paar weken failliet zou gaan.

Kansen

Er zijn echter ook mogelijkheden voor Nederlandse retailers. Amazon is als het ware een grote zoekmachine die duizenden verschillende verkopers een platform biedt om hun producten te verkopen. Het voorbeeld van de telefoonhoesjesverkoper geldt niet voor iemand die authentieke producten verkoopt. Er zijn duizenden smartphonehoesjesverkopers maar er zijn maar weinig mensen die handgemaakte herenschoenen op aanvraag maken. De mensen die iets origineels verkopen kunnen met behulp van Amazon hun bereik gigantisch verhogen. Het is mogelijk voor zo’n type ondernemer om van alleen verkoop in een winkel naar verkoop in heel Nederland te groeien. Amazon vraagt hiervoor weliswaar een percentage van de verkoopprijs, maar als zij ook voor een grote toename in klanten zorgt is dit een prima deal.

service

Retailers hebben nog een mogelijkheid om zichzelf in leven te houden en dat is door service. Veel mensen vinden het onpersoonlijk om in een grote zoekmachine hun product te zoeken om vervolgens tussen de honderden aanbieders te kijken welk product het goedkoopst en van de beste kwaliteit is door recensies te lezen van voorgaande klanten. Logisch ook, want veel onpersoonlijker wordt het niet. Een fysieke winkel kan zich hierin onderscheiden. Geef klanten tijdens het wachten een kop koffie, luister naar ze en geef hen een goede ervaring. Op deze manier behoudt je klanten die best een paar euro meer willen betalen om zo lokale ondernemers te steunen.